gepubliceerd op: 4 november 2011
Het is een term die je de laatste tijd veel vaker hoort:
nieuwetijdskinderen. Wat zijn dat nu eigenlijk en bestaan ze wel echt? En
waarom worden ze nieuwetijdskinderen genoemd? Wat is die nieuwe tijd dan? En
wat moeten we eigenlijk met dat etiket?
Deze vragen houden mij al geruime tijd bezig. Omdat ik
het interessant vind, maar ook omdat ik denk dat het heel dichtbij komt.
Zoonlief heeft al vanaf zijn geboorte bij mij het gevoel opgeroepen dat hij
anders is, dat hij meer ziet en hoort dan anderen, dat je hem de wereld niet
meerhoeft uit te leggen. Maar ja, tegelijk denk je dan: heeft niet iedere
moeder dat gevoel? Zeker bij een eerste kind? Daarom heb ik lange tijd deze
gedachte maar afgedaan als een ‘normaal moedergevoel’. Daarnaast; je wilt ook
niet gaan pochen, niet te interessant doen en zeker niet teveel opvallen met
zulke uitspraken. Dat doen we in Nederland niet. Want ook al is er steeds meer
ruimte in onze cultuur voor anders denkenden en mensen met afwijkend gedrag,
over het algemeen blijven wij een volkje van: doe maar gewoon, dan doe je al
gek genoeg.
Waarom komen die vragen over nieuwetijdskinderen dan nu
toch weer naar boven? Zoonlief is inmiddels 4 jaar en gaat naar de basisschool.
In het hele voortraject van kinderdagverblijf, voorlezen, puzzelen en spelen
met constructiespeelgoed merkten we keer op keer dat hij vaak wel heel erg snel
de dingen doorzag en onthield en dat hij makkelijk verbanden legde. Puzzels van
32 stukjes maakte hij al toen hij net 2 jaar was en hij sprak al heel snel
verstaanbare zinnen met lastige grammatica. En nu ik dit opschrijf, voel ik me
al bijna weer opschepperig. En ja, ik ben natuurlijk ook heel trots op deze
prestaties van mijn zoon en ik vind het grappig wat hij soms allemaal
uitkraamt. Maar ik zie ook zijn worstelingen, zijn gevoeligheid voor
verandering, onverwachte zaken en nieuwe situaties. En ook zintuigelijke
gevoeligheid zoals lawaai, smaak en reuk zitten hem vaak dwars.
Precies een jaar geleden kwam ik door gebeurtenissen zelf
in een emotionele achtbaan terecht. En vanuit die situatie kreeg ik de tijd en
de kans om mezelf eens goed uit te pluizen. In een interessante periode van
gesprekken en tests, moest ik constateren dat ik zelf wellicht ook bij de groep
nieuwetijdskinderen hoor. Een nieuwetijdskind avant-la-lettre misschien? Want
in mijn tijd was er niet veel aandacht voor mensen als ik. Ik had het cognitief
niet heel zwaar op school, vond mijn klasgenoten vaak traag van begrip, maar
had veel vriendjes en vriendinnetjes en viel niet echt uit de toon. Ik had het
mezelf, achteraf gezien, snel eigen gemaakt me goed aan te passen aan de groep,
de situatie, zodat mijn andere manier van denken en handelen niet teveel op
viel. Nu echter, kom ik erachter dat ik daarmee ook heel veel talenten van
mezelf heb weg gestopt en dat ik daar veel verdriet van heb.
Nu ik mijn zoon soms zo zie worstelen, komt de pijn van
mijn eigen kindertijd vaak weer naar boven. Gelukkig is er tegenwoordig veel
aandacht voor en kun je er goed mee terecht bij psychologen en
loopbaanbegeleiders. Mijn zoon kan een andere toekomst tegemoet zien. Hij is nu
4 en we hebben aandacht voor zijn situatie. Hij zit in groep 1 en doet soms
werkjes uit groep 3. Maar vergeet niet: een kind met een ontwikkelingsvoorsprong
op cognitief gebied is en blijft sociaal-emotioneel gewoon een kind van 4. Hij
is een kleuter die soms dingen ziet, hoort en doordenkt die hem verwarren. Waar
hij angstig of zelfs bang van wordt. En hij kan zich storen aan kinderen die dat
niet zien.
In dit artikel ga ik nog niet het antwoord vinden en
geven op mijn vragen uit de eerste alinea. Maar ik zal de komende weken proberen
meer inzicht te krijgen in het wel en wee van de nieuwetijdskinderen: in
misdiagnoses, de wereld van tests,de
begeleiding en de mooie kanten van deze groep. Want ook al loopt hij
vaak tegen problemen aan: wat is mijn mooie zoon toch een geweldig, creatief en
komisch mannetje.
Voor wie echt nog geen idee heeft; in het kader staat een
uitleg die ik zelf heel helder en treffend vind. Afkomstig van de website De nieuwe tijd, dat ben jij
Wie zijn
de nieuwetijdskinderen?
Het antwoord is heel eenvoudig: iedereen beschikt over spiritueel bewustzijn, dus feitelijk zijn wij allemaal nieuwetijdskinderen.
We zijn ons er alleen niet altijd van bewust hoe dit tot uiting komt.
In deze tijd laten kinderen ons dit echter steeds duidelijker zien.
Ze zijn zich bewust van zichzelf en ordenen de wereld meer intuïtief dan logisch-analystisch. Hierdoor is het voor hen soms lastig om te voldoen aan de eisen die op school aan ze worden gesteld.
Ze volgen hun eigen ontwikkelingsweg en stellen ons soms voor raadsels, omdat ze hiermee niet altijd meer in de bekende hokjes passen. Veelal is er sprake van een verschil in ontwikkeling tussen fysieke, sociaal-emotionele, psychische, of intuitieve kwaliteiten.
Ze hebben een grote gevoeligheid voor indrukken uit de zichtbare en onzichtbare wereld. Dit uit zich onder meer in het aanvoelen van sferen en energieën van anderen. Hun gedrag vormt vaak een spiegel voor de omgeving.
Ze brengen gemakkelijker interesse op voor zaken waar ze van binnenuit voor kiezen en bovenal willen ze in hun eigen prachtige kwaliteiten gezien worden. Kinderen zijn zichzelf; dat is spiritualiteit in het dagelijks leven!
De innerlijke gesteldheid en beleving van kinderen krijgt in de dagelijkse realiteit echter niet altijd her- en erkenning. Hierdoor kunnen ze aan zichzelf gaan twijfelen. Niet begrepen worden grijpt immers diep in een mensenleven in. Het is een belangrijke reden waarom steeds meer kinderen verschijnselen van leer- en gedragsproblematiek laten zien.
Deze zogenoemde 'ontspoorde' kinderen krijgen in de hulpverlening nogal eens een label opgeplakt dat niet bij hen past, omdat hier wordt uitgegaan van onderliggende problematiek in plaats van onderliggende kwaliteiten. Problemen kunnen voorkomen of opgelost worden door kinderen herkenning en erkenning te geven voor wie ze zijn.
Het antwoord is heel eenvoudig: iedereen beschikt over spiritueel bewustzijn, dus feitelijk zijn wij allemaal nieuwetijdskinderen.
We zijn ons er alleen niet altijd van bewust hoe dit tot uiting komt.
In deze tijd laten kinderen ons dit echter steeds duidelijker zien.
Ze zijn zich bewust van zichzelf en ordenen de wereld meer intuïtief dan logisch-analystisch. Hierdoor is het voor hen soms lastig om te voldoen aan de eisen die op school aan ze worden gesteld.
Ze volgen hun eigen ontwikkelingsweg en stellen ons soms voor raadsels, omdat ze hiermee niet altijd meer in de bekende hokjes passen. Veelal is er sprake van een verschil in ontwikkeling tussen fysieke, sociaal-emotionele, psychische, of intuitieve kwaliteiten.
Ze hebben een grote gevoeligheid voor indrukken uit de zichtbare en onzichtbare wereld. Dit uit zich onder meer in het aanvoelen van sferen en energieën van anderen. Hun gedrag vormt vaak een spiegel voor de omgeving.
Ze brengen gemakkelijker interesse op voor zaken waar ze van binnenuit voor kiezen en bovenal willen ze in hun eigen prachtige kwaliteiten gezien worden. Kinderen zijn zichzelf; dat is spiritualiteit in het dagelijks leven!
De innerlijke gesteldheid en beleving van kinderen krijgt in de dagelijkse realiteit echter niet altijd her- en erkenning. Hierdoor kunnen ze aan zichzelf gaan twijfelen. Niet begrepen worden grijpt immers diep in een mensenleven in. Het is een belangrijke reden waarom steeds meer kinderen verschijnselen van leer- en gedragsproblematiek laten zien.
Deze zogenoemde 'ontspoorde' kinderen krijgen in de hulpverlening nogal eens een label opgeplakt dat niet bij hen past, omdat hier wordt uitgegaan van onderliggende problematiek in plaats van onderliggende kwaliteiten. Problemen kunnen voorkomen of opgelost worden door kinderen herkenning en erkenning te geven voor wie ze zijn.
Volgende keer meer over de kenmerken van
nieuwetijdskinderen en over mogelijke diagnose.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten