Misdiagnose
Ik heb al
aangegeven dat Nieuwetijdskinderen moeite hebben met uitgestippelde structuren,
wanneer zij zelf een andere weg zien naar de oplossing. Ze kunnen zich ook vaak
moeilijk aanpassen aan wat de omgeving op dat moment van hen verlangt. Hierdoor
worden ze vaak bestempeld als opstandig, druk, brutaal of ongeïnteresseerd.
Zeker als ze door hun innerlijke onrust maar moeilijk stil kunnen blijven
zitten, krijgen ze vaak het stempel
ADHD. Als ik naar mijn eigen zoon kijk: hij heeft ook moeite om te blijven
zitten en luisteren en loopt soms zomaar bij je weg. Inmiddels weet ik waarom:
hij heeft mijn uitleg of preek al lang begrepen en wil op zijn manier er mee
aan de slag. Hij luistert echt wel en heeft de boodschap goed door. Maar als
het in zijn ogen onterecht is wat er gebeurt, dan is hij echt opstandig. Hij
kan dan zelfs zo driftig worden dat hij keihard gaat schreeuwen en gillen, hij
rent bij je weg, schopt tegen dingen, hoest en kokhalst van de opwinding en
weet niet meer wat hij moet. Is die bui over, dan komt ie naar je toe om te
knuffelen. Heeft hij ADHD? Nee! Als je hem op zijn manier laat spelen of
ontdekken, dan zit hij gerust een uur stil en geconcentreerd te werken en moet
je hem echt met trucjes uit die concentratie halen. Hij kan dagen achtereen luchtig
en lachend door het leven gaan zonder één uitbarsting, en in een tel kan hij
daarin omslaan.
Ik heb geen
moeilijk kind. Die driftbuien, het drukke, uitgelaten, clowneske gedrag dat
zich daartussen weeft, het is altijd van tijdelijke aard. Het grootste deel van
de tijd is hij een rustig, enigszins verlegen jongetje. Wij kennen zijn humor,
zijn sociale karakter, zijn zelfstandigheid. Het is heerlijk om met hem dingen
te doen die hem interesseren; dan heb je echt de hele dag het grootste plezier
samen. Af en toe komen daar moeilijke momenten, soms zelfs dagen tussen, waarop
we even moeten ademhalen, piekeren en elkaar herinneren aan zijn specifieke kwaliteiten
en behoeften.
Waarom speciale aandacht?
Heeft een
Nieuwetijdskind nu heel andere behoeften dan een ander kind? Eigenlijk niet.
Elk kind wil erkend worden in zijn eigenheid, elk kind heeft een eigen
gebruiksaanwijzing (die er helaas nooit bij zit) en elk kind heeft behoefte aan
liefde en aandacht. Waarom is het dan toch belangrijk in de opvoeding van deze kinderen
rekening te houden met dat nieuwetijdsaspect?
Een
Nieuwetijdskind voelt aan wanneer hetgeen je zegt niet overenkomt met wat je
voelt. Het kind zal dat ervaren alsof je niet de waarheid met hem wilt delen,
en dat maakt hem opstandig, boos of zelfs eenzaam. Hij begrijpt intuitief hoe
de situatie in elkaar zit, terwijl jij als ouder om de hete brij heen draait.
Het kind voelt zich daarom ook niet serieus genomen. Met name dit herken ik zelf
heel goed uit mijn eigen jeugd. Opgroeiend met scheidende ouders voelde ik
haarfijn aan hoe mijn moeder over mijn vader dacht en hoe mijn vader zich
voelde, maar ze voerden een toneelstukje naar ons op. Dit maakte me inwendig
heel boos, want ik wilde ze graag steunen, maar ze bleven het verbergen.
Een
Nieuwetijdskind bezit de intrinsieke motivatie om dingen te verbeteren, om te
bemiddelen. Als een klein zusje huilt en het voelt aan waarom, dan zal hij je
graag willen helpen haart te troosten. Geef hem deze ruimte. Vaak wordt zoiets
gezegd als: “Laat mama maar even,” of zelfs: “Bemoei je er even niet mee.” Dit
maakt een Nieuwetijdskind erg van streek.
Nieuwetijdskinderen
zijn vaak zintuiglijk hoogsensitief. Ze kunnen veel last hebben van geluid,
licht en ook pijn. Als een kind valt, maar het lijkt mee te vallen, zijn we
vaak geneigd te zeggen dat het zich niet moet aanstellen. Maar hooggevoelige
kinderen beleven dingen intenser, en de combinatie van de schrik, de drukte of
commotie en de pijn, maken zo’n val voor dit kind echt veel indrukwekkender dan
voor een ander kind.
Enkele tips
Ik ga en kan
hier natuurlijk geen handboek schrijven voor de benadering van
Nieuwetijdskinderen. Ik ben daarvoor ook niet opgeleid en ik denk niet dat zo’n
handboek te schrijven is. Er bestaat toch ook geen handboek voor het gemiddelde
kind? Wel wil ik afsluiten met een paar tips:
·
Erken
dat het Nieuwetijdskind meer opmerkt dan jij kunt waarnemen. Realiseer je dat
je kind door je masker heen prikt en ga hier bewust mee om. Neem de tijd om hem
de situatie uit te leggen in voor hem begrijpelijke taal.
·
Neem
zijn gevoelens serieus. Als hij iets te heet, te koud, te luid of te pijnlijk
vindt, dan stelt hij zich niet aan. Ga na hoe je het voor je kind makkelijker
kunt maken en geef je kind de ruimte om weer even bij te komen van een
indrukwekkende gebeurtenis. Ga niet te snel door naar het volgende. Ik vind dit
eigenlijk gelden voor ieder kind.
·
Gun
je kind de kans om dingen op zijn eigen manier te ontdekken en op te lossen.
Leerboeken of je eigen gewoontes bieden vaak maar één gewenste aanpak, maar
vertrouw erop dat je kind er via zijn eigen methode ook wel komt. En word niet
boos als hij toch vastloopt. Hij heeft in ieder geval zijn creativiteit kunnen
inzetten en dat is belangrijk. Laat hem niet teveel platgetreden paden
bewandelen. Wandel liever eens met hem mee. Je zult je vaak positief verbazen
waar hij mee komt en het is vaak ook erg komisch als je die creativiteit bewust
waarneemt.
·
Terechtwijzen
of corrigeren kun je beter rustig en aandachtig doen. Luid schreeuwen en met je
vinger wijzen maakt ze juist meer van streek. Ga door je knieën en zeg op
rustige toon wat niet mag en wat je wél van je kind verwacht. Ook dit geldt in
mijn ogen voor ieder kind: positieve aandacht geeft een veel rustiger sfeer in
huis.
·
Stel
wel grenzen. Het lijkt hierboven misschien alsof een Nieuwetijdskind helemaal
zijn eigen gang moet kunnen gaan, maar dat is niet zo. Zoals ieder kind vraagt
ook een Nieuwetijdskind om grenzen. Wees hierin heel consequent.
·
Tenslotte:
neem altijd de tijd om aandacht aan je kind de besteden. Dit kan in onze
hectische wereld niet altijd, maar een kind heeft geen boodschap aan jouw werk
of jouw afspraak. Schakel dus af en toe een tandje lager en ga echt voor je
kind zitten. Vergeet niet: hij voelt aan hoe jij je voelt, dus geef gewoon aan
dat je het soms moeilijk vind om er helemaal bij te zijn.
Lees meer op:
nieuwetijdskind.com.
Interessant is ook de Reversiemethode, o.a. te lezen op: levenskracht-texel.nl.
Ik vond het leuk en interessant om me de afgelopen
weken te verdiepen in dit onderwerp. Ik heb er zelf ook veel van opgestoken en
ik heb interessante artikelen gelezen en mensen gesproken. Mij heeft het ook
zeker geholpen in de kijk op en de benadering van mijn eigen kinderen.
Misschien had jij er ook iets aan. Laat je het me weten? Dank je!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten